Q&A

2013-09-11 @ 03:39:00
Hej! 
Har lite frågor då jag funderar på att också åka som utbytesstudent. Vet du hur man kan på något sätt veta att man är "redo" ? Funderar på att åka efter tvåan men inte helt hundra på att jag är redo för allt vad ett utbytesår innebär, trots att det är något som verkar väldigt kul. Ska man bara känna det eller ska man ta steget iallfall? Har stor beslutsångst om jag ska åka nu eller om jag ska åka efter gymnasiet. 
När anmälde du dig? Och när tror du att du tycker att det är lämpligt att anmäla sig senast?

Ursäkta för så många frågor! Hoppas du orkar svara, kram på dig. - Anonym
 
Hej! Det är faktiskt en väldigt bra fråga, tror aldrig att jag fått den tidigare! Och jag tror inte att det finns något som kallas redo när man åker som utbytesstudent. Jag tror inte man riktigt kan bli helt redo. Jag anmälde mig i oktober/november någon gång tror jag och jag hade velat åka väldigt länge så jag gjorde det bara. Om jag ska berätta nu i efterhand så när jag anmälde mig tänkte jag inte alls egentligen, det var något jag hade velat i flera år vad fanns det att tänka på? Så tänkte jag men några månader in i processen började jag tänka till och blev väldigt nojig och det var vissa kvällar jag inte ville åka alls och vissa jag inte kunde vänta på att åka. Det finns så många för och nackdelar och det beror helt på vad man fokuserar hur man känner men det jag lärt mig so long är att även nackdelarna för med sig fördelar. De första två veckorna saknade jag Sverige väldigt mycket och insåg hur länge jag skulle vara här, jag grät i stort sätt varje dag men det förde med sig något hela tiden och om jag skulle fara hem idag så känner jag att jag redan lärt mig mycket om mig själv. Så även om det är jätte jobbigt i stunden så har nackdelarna något att erbjda dom med! :) Så jag tror inte på att "känna det" för tror att alla kommer känna olika hela tiden även om vi nu skulle kalla det att man är "redo". Jag tror mer på att man bara måste ta steget om det är något som lockar en och sedan ta konsekvenserna av vad det innebär och lära sig av dom. Och kan ju lägga till att det verkligen är värt det, iaf vad jag kan säga av min snart 7 veckors erfarenhet;) Jag har det jätte bra även om det är väldigt svårt ibland! Och när det kommer när man ska anmäla mig så skulle jag svara så snabbt som möjligt! Ingen orsak till att vänta:) Hoppas det var ett svar bra nog! 
 
Hej, jättekul blogg att läsa! :) har också några frågor. Kommer du gå om när du kommer hem? Vet du om det finns någon chans att inte behöva gå om? Jag är själv jättesugen på att åka iväg men vill helst inte behöva gå om :) - Julia

Hej! Och ja, jag kommer gå om när jag kommer hem. Gick ut tvåan så kommer börja trean när jag kommer hem. Jag vet några som inte har behövt gå om men det är under väldigt speciella omständigheter och en väldigt hjälpsam skola i Sverige, men det är verkligen inte vanligt! Själv så läser jag min svenska matte samt gör mitt projektarbete här borta i staterna. Så när jag kommer hem kommer jag inte ha det plus så kan jag såklart skriva bort engelskan. Jag hoppas att få göra en deal med skolan att gå i skolan två eller tre dagar i veckan för jag kommer bara behöva läsa 4 kurser. Så är planen att jobba mycket under sista året, så för mig ser jag inte riktigt det som ett problem för att det kommer inte bli samma sak, bara fyra kurser. Det tråkiga är att mista ett år med klassen(saknar er bästisar) och självklart studentdagen med dom! Jag har också turen att vara hemma när min klass tar studenten så tanken är att jag ska försöka vara med på ett litet hörn;) Och jag vet att det är en av de stärre nackdelarna och att det får många att inte åka men om det är något du verkligen vill så tycker jag inte att det ska stoppa dig. Jag vet så många som inte åkte under gymnasiet och ångrar det så mycket, och om några år spelar det ingen roll om man gick ett år extra eller inte, men du kommer garanterat minnas ett utbytesår! Haha och helt ärligt känns det så himla skönt att ha ett år kvar i skolan, jag tänker hela tiden på när jag kommer hem och alla mina kompisar har gått ut och inte vet alls vad dom ska göra, så har jag tryggheten med skolan kvar! Det känns bara skönt just nu! Hoppas det hjälpte, kram! 
 
Jag har märkt att det är många läsare som är uppkommande utbytisar så om ni har några frågor om vad som helst så är det bara att ställa dom! Jag ska försöka att knapra ihop ett inlägg med dom vanligaste frågorna så hjälp mig gärna med att fråga vad ni undrar över! :) 
 
Till er som inte bryr er alls om utbytesprocessen och vill veta vad jag is up to over here kan jag säga inte sådär värst jätte mycket! Igår så var jag på en city counseling meeting med min american government klass och det var himla intressant och annorlunda faktiskt haha. Det var väldigt mycket som på film då det satt en "jury" och vanliga citizens fick ställa sig i talarstolen och be om saker typ. Det var en kille som ville ha pengar för fler anställda i hans organisation och en tjej som ville ha nya fordon till hennes städfirma. Det var en väldigt "lantlig" känsla över det hela, tänker mig typ som i filmen  the princess diary då dom ber om saker av kungahuset, så kände jag, hahaha bra jämförelse. Idag skrev även jag och Brook upp oss för Powderpuff!! Powderpuff är tjejer som spelar amerikansk fotboll, det vanliga killlaget agerar cheerleaders och det är bara en match och typ 2 träningar innan, man gör egna matchtröjor med laget och målar i ansiktet osv sen är typ hela skolan på matchen och det ska tydligen vara väldigt festligt. Så det blir säkert skooooj! Nästa vecka är vi ledig måndag och torsdag plus fredag är halvdagar så varje lektion är 30 min och jag kommer sluta vid tolv. Sedan är det en vanlig vecka som helgen har att bjuda på la fiesta de sahuaritaaa, som är en stadsfest typ, och veckan efter det är homecoming weeek! Då är det spirit week, som vi redan haft. På torsdagen är det survivor på kvällen på skolan då man är olika lag och gör saker som i typ fear factor, fredagen är det bara ett peprally på dagen och på kvällen först homecoming parade, the homecoming game följt av the homecoming dance! Idag röstade vi på homecoming king och queen. Lite små amerikanst sådär! Och veckan där på är det fall break och för oss New Meexico! 
 
Blev en liten allmän uppdatering om läget framöver! Mycket att se fram emot! 
Saknar mina syskonyskon! 

Kommentarer
Postat av: Elin

hej frida! Vad gör du för projektarbete här? jag tänkte också göra det här så jag slipper när jag kommer hem men glömde bort för fick inga bra ideer. skulle vara as skönt att ha det gjort när man kommer hem. Har du kontakt med dina lärare och handlar ditt projektarbete om usa?
verkar som att du har det väldigt bra och hhoppas du får det bra i fotsättningen :)

2013-09-11 @ 07:23:06 / URL: http://elinwusa.blogg.se
Postat av: Anonym

Hej! Jag som ställde första frågan, och tack så mycket för ett så bra svar!! Uppskattas verkligen.
Kram

2013-09-11 @ 18:23:18
Postat av: Emmy

Hej, jag vart lite nyfiken med det här att du pluggar svenska matte + gör ditt projektarbete där borta. Jag ska åka till usa nästa år och har då gått ut tvåan så skulle nog också vilja göra bort lite svenska kurser i usa! Hur går det för dig? Känner du att du har tid och ork att göra projektarbetet och matten? Jag är lite orolig bara att man inte orkar... Hehe. Tack för en bra blogg förresten!!

2013-09-12 @ 17:42:19
Postat av: Anonym

Hej! Jag funderar också på att åka som utbytesstudent till USA men vet inte om jag vill åka efter ettan eller tvåan? Vad tycker du är bäst? Och varför valde du att åka efter tvåan? Hoppas du fortsätter ha det bra där borta och bra blogg!

2013-09-13 @ 14:40:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Hejsansvejsan! Frida Bergström heter jag och befinner mig för tillfället i Sahuartia, Arizona. Jag är här som utbytesstudent och går på Sahuarita High School, här kan ni följa mig under mitt år. Hoppas ni tycker det är intressant. Om ni har några frågor är min mejl; [email protected], bara att fråga på om precis vad som helst!:)