Decorations

2013-09-08 @ 20:01:00
Det är söndag morgon här och jag ligger och försöker vila bort min förkylning. Det har bara blivit värre i helgen och nu har jag feber också. Det är jobbig att vara förkyld här för varje gång man nyser så säger alla bless you, även människor man inte känner, så måste man tacka efter och så blir det en sån himla stor grej. Och när man nyser heeeela tiden, blire lite jobbigt alltså, haha. 
 
Vi vann iaf matchen i fredags, med typ 45 - 14 så det var ganska överlägset och det var en bra och kul match, efter matchen så for jag bara hem och vilade, denna förkylning känns absolut av. 
 
I lördags så började vi dagen med att storstäda huset, styra om lite möbler och framför allt dekorera! Alltså på riktigt, dessa amerikaner och deras dekorationer! Kan ju säga att dom överallt säljer julprydnader sedan ngra veckor tillbaka, i ca alla butiker! Folk, alltså typ min kompisar, har redan börjat prata om hur deras familjer ska dekorera huset till jul osvosv. Men vi dekorerade inte för jul än inte, utan för höst! Yepp, man dekorerar för höst med. Och snacka om att det var all in, hahah huset ser helt annorlunda ut! Men det var absolut kul! Men om det inte visas att det är höst ute får man väl visa det inomhus! ;) Efter det så for jag med Carolina till the mall där vi strosade runt i ngn timme för att sedan köra vidare till pizza hut för middag och så såg vi en film istället för att bowla. Vi såg Riddick och den var lite galen/äcklig/intesårealistisk/bra/oväntad osv, haha det var en liten udda film men den var faktiskt riktigt bra ändå! När jag kom hem så var Kathy jätte gullig och hade ställt fram nybakta kakor med mjölk så hade hon renbäddat min säng! Då blev jag glaaad. 
 
 
 
 
 
Är det konstigt att utbytesstudenter går upp i vikt eller? Den där stora chips skålen är alltid sådär stor för den fylls på hela tiden, amerikanerna äter dom där små chipspåsarna hela tiden, alla äter en till lunch, som mellis, kvällsfika osvosv. För övrigt så är det annanaskaka, chokladfyllda crossianter och de nybakta kakorna. Så här ser det alltid ut här hemma. ojojoj... Vi äter nyttig mat till middag, iaf på veckordagarna och alltid en stor sallad, men det är det här som är farligt! 
Kände bara att jag var tvungen att lägga upp en bild på smöret. Den är GIGANTISK. Säkert tio av våra. 
Nu blev det många udda bilder men måste bara säga att jag HATAR deras mynt, lixom 1 cent är värd 0,065 kronor, tror ni man kan köpa mycket för det eller? Sen är alla priser utan skatt, så när skatten läggs på i kassan så blir det en sån ojämn siffra, typ 5,43 dollar, så man har alltid så hiiimla mycket mynt. Och när priset blir 5.43 är det inte så att man ställer sig och börjar räkna mynt för det tar sån himla lång tid, då betalar man med 6 dollar, så får man igen massa konstiga mynt som jag aldrig kommer använda. 
 
Hej! Jag hittade nyss din jättefina blogg! 
Jag är såååå sugen att åka till USA ett år som utbytesstudent. Och har lite frågor. 
Kan man åka med en vän från Sverige? Hur mycket kostar allt/hela resan?! Hur bra betyg måste man ha för att kunna åka? Tacksam för svar!! - Lisa

Hej, vad roligt att du hittade hit! Man kan inte riktigt åka med en vän från Sverige, om du menar på själva resan så åker man med flera svenskar, i alla fall med Explorius, till NYC och då åker man med dom som börjar skolan ungefär samma datum. Men under själva året så är du själv, man blir vald av familjerna så du och en kompis kan inte välja om ni vill hamna på samma ställe, man blir själv vald. Sedan kan man önska delstat, även om det inte är en garanti, så du och en kompis skulle kunna önska samma stat och hamna nära varandra, men inte tillsammans. Och när det kommer till priset så är det väldigt dyrt, grundpriset brukar ligga på ungefär 75 000 kronor men det tillkommer en massa på det som försäkringar, visumkostnader, läkarbesök, vaccinationer, resan till ambassaden osvosv, så innan året så måste man nog räkna med 80 000-90 000, sedan är kruxet att man inte får sitt studiebidrag under året så man måste betala fickpengar, mina fina föräldrar betalar mina fickpengar och jag får 2000 kronor i månaden. Vilket är det som ungeför är rekomenderat och än så länge klarar jag mig utmärkt på det. Och betyg så är det inte jätte stora krav på, du måste ha godkännt i alla ämnen och "goda kunskaper i engelska", vet inte riktigt vad det räknas som dock. Det här gäller för explorius, vet inte om det är annorlunda med någon annan organisation! Hoppas du fick de svar du ville! Kram 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Kul att se mer av huset! Tjusiga dekorationer, här har vi höst ute i stället:)
Carolina är väldigt lik dig!
Kram

2013-09-09 @ 09:01:05
Postat av: Julia

Hej, jättekul blogg att läsa! :) har också några frågor. Kommer du gå om när du kommer hem? Vet du om det finns någon chans att inte behöva gå om? Jag är själv jättesugen på att åka iväg men vill helst inte behöva gå om :)

2013-09-09 @ 20:10:00
Postat av: Anonym

Hej!
Har lite frågor då jag funderar på att också åka som utbytesstudent. Vet du hur man kan på något sätt veta att man är "redo" ? Funderar på att åka efter tvåan men inte helt hundra på att jag är redo för allt vad ett utbytesår innebär, trots att det är något som verkar väldigt kul. Ska man bara känna det eller ska man ta steget iallfall? Har stor beslutsångst om jag ska åka nu eller om jag ska åka efter gymnasiet.
När anmälde du dig? Och när tror du att du tycker att det är lämpligt att anmäla sig senast?

Ursäkta för så många frågor! Hoppas du orkar svara, kram på dig!

2013-09-10 @ 13:26:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Hejsansvejsan! Frida Bergström heter jag och befinner mig för tillfället i Sahuartia, Arizona. Jag är här som utbytesstudent och går på Sahuarita High School, här kan ni följa mig under mitt år. Hoppas ni tycker det är intressant. Om ni har några frågor är min mejl; [email protected], bara att fråga på om precis vad som helst!:)