THURSDAY

2014-01-17 @ 06:11:11
Idag äre torsdag vilket betyder imorgon äre fredag, whheyy säger jag bara! Dessutom är det långhelg då the är Martin Luther Kings day på måndag, väldans bra i min åsikt. Veckan har faktiskt varit väldigt lugn måste jag säga, vilket jag njuter av, trots att jag missade massa skola för Cali, tydligen gjorde dom inget i min klasser medans jag var borta, tackar jag för. Veckan har mestadels bestått av soccer, sådär jätte ovanligt va? Men det är bara ca 3 veckor kvar vilket är lite tråkigt dock för jag älskar tjejerna, men sedan, som det ser ut nu, kommer vi gå till state, men det är såklart veckan då jag är i hawaii, inte för att jag klagar, hehe. Så det kommer jag mer än troligt missa. Vi hade även our rival game mot Walden i basket i måndags, självklart var hallen packad och amerikanerna lika galna som vanligt, speciellt när det gick över till övertid och Walden vann efter extremt mycket om och men, tror det blev 51-52..! = inte alls glada sahuarita människor. Menmen, vi har vår Walden game i soccer nästa torsdag!!!
 
Haha måste bara berätta med, läraren som jag skrev om som älskar att jag är från Sverige hade mixat till det lite idag. Så vi hade ett prov, och fyra av frågorna var enbart om Sveriges skatter och sånna saker, haha jag tror nog att jag är den enda om kommer ha rätt på dom, eller fler kanske chansar rätt då det är multiple choices, but still. Lite små taskigt måste jag säga haha, men vi har pratat om det i klassen lite, men tror knappast att ngn kommer ihåg. 
Det är ganska galet att jag lever med väder mellan 23-27 grader celsius varje dag i januari? Blir nog poolen i helgen för att grunda till Hawaii, måste ju visa att man är arizona boende. Det jobbiga nu är att det är nollgradigt på morgonen till skolan, sen när vi har soccer efter skolan är det 25 grader i skuggan, lixom hur lätt är det att klä sig?
fin himmel på bortamatch
Favvosar, Naynay och Ceci. Haha Naynay har lärt sig lite svenska, hon går fram till folk och frågar "vad är ditt nummer?" sen när alla kollar på hon som hon är dum i huvudet ställer hon sig på knä och skriker "snälla älska mig!", hon är en liten teaterapa och det är hiiilariouuus!
Vi byggde båtar av folie idag i Marine Biology och den som klarade av att lägga mest pennies i sin båt utan att den sjönk vann. Fråga mig inte vad det har med biologi att göra haha, ibland älskar jag amerikanska skolan. 
Och en annan sak som jag älskar är skolbussarna, lixom på den här bilden står jag vid min dörr, och här stannar bussen varje dag. Det är ganska asm. Varför röra på sig lixom? Amerikanska mottot. 
 
Hur är engelskan när man har varit i USA i en månad? Lär man sig mycket eller lite? Vad utvecklas mest talspråket eller skriftspråket? Några tips på hur man kan förbättra sin innan man åker dit till USA? - Cecilia

Jag tror faktiskt att jag kände mest skillnad efter en månad, mestadels för att man faktiskt blev van att alltid prata engelska och det kom mer naturligt utan att tänka. Men sedan efter det så kännde jag själv ingen större skillnad, för att det sker gradvis lixom, men om jag tänker tillbaka på första veckan är det sådan grym skillnad, skulle vilja säga att jag i stort sätt pratar flytande nu. Klart det är vissa ord som man nästan aldrig använder som man måste prata runt, men annars så. Och absolut talspråket över skriftspråket!!!! För man hör ord hela tiden som man lär sig, men som inte alltid är så lätta att stava och få ner på papper. Men sedan så måste jag ju tillägga att min själva engelska var nog "bättre" när jag kom, ganska mycket slang har taigt över den "bra" engelskan man lärde sig i skolan, hehe. 

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Tack för svaren :)

Ytterligare mera frågor..

1. Ska träffa min pojkvän som bor i NJ i sommar. Jag undrar vad man kan köpa till en kille som present? Har några idéer men tips är alltid bra! Svensk godis ska jag banne mig köpa!!!

2. Är hörselskadad så då undrar jag om text på tv finns tillgänglig ? För att jag vill kunna hänga med vad de säger då på tv.

3. Är det lätt att komma in i engelskan i USA? Eller tar det tid med alla dessa slang uttryck?

4. Det kommer att vara ansträngande för mig att vara borta i ca en månad för mig som är hörselskadad. Tror du att jag kommer bli starkare som person med tanke på vad jag har?

2014-01-22 @ 21:42:14
Postat av: Cecilia

BTW skicka gärna ett mail så jag vet att du har svarat :)

2014-01-22 @ 21:43:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Hejsansvejsan! Frida Bergström heter jag och befinner mig för tillfället i Sahuartia, Arizona. Jag är här som utbytesstudent och går på Sahuarita High School, här kan ni följa mig under mitt år. Hoppas ni tycker det är intressant. Om ni har några frågor är min mejl; [email protected], bara att fråga på om precis vad som helst!:)