Samlade frågor

2013-09-15 @ 19:56:35
 
Okej, som jag sa tidigare så tänkte jag att jag skulle samla ihop lite svar på dom allra vanligaste frågorna. Så har jag även fått lite nya frågor som jag ska svara på. 
 
Vi kan ju börja med, vad är det jag gör?
Jag är alltså en utbytesstudent i USA, jag går på ett amerikanskt high school och bor i en amerikansk familj. En utbytesstudent är egentligen inte ett utbyte utan det är bara jag som bor i en annan familj, det är ingen som bor i min. 
 
Hur blir man utbytesstudent?
Man ansöker genom en organisation, exempel är Explorius, STS och EF
 
Behöver man något speciellt? 
Man behöver ha godkänt i alla ämnen och man kan inte ha gått ut gymnasiet. 
 
Kan man åka med någon och kan man bestäma vart? 
Man kan inte riktigt åka med någon eftersom man själv inte bestämmer vart man hamnar utan blir vald av en familj och man kan inte gör så att man blir vald tillsammans. Man kan dock önska delstat och kan då önska samma delstat som en kompis och kanske hamna nära varandra. 
 
Vad kostar det?
Allt innan går på ungefär 80 000 - 90 000, sedan får man ej sitt studiebidrag under året så 1500 - 2500 är rekomenderat att ha varje månad. 
 
Hur länge är det?
Det är ett läsår, alltså ungefär 10 månader. Man kan också åka ett halvår, men det kostar typ 5 000 kronor mindre än ett helt år. 
 
Hur gammal måste man vara?
Om du ska åka nästa år så kan man åka om man är född mellan tidigt -96 och mitten på -99
 
Behöver man gå om när man kommer hem?
Och i 99% av fallen så behöver man gå om när man kommer hem, året räknas inte hemma i Sverige. Även fast det gör det för norskarna... 
 
Vad tycker jag om explorius(min organisation)?
Jag älskar exporius! Dom är jätte personliga och har full koll på ens "historia" och vad som händer, man får en speciell person som man alltid har kontakt med innan och under året. Har inte upplevt några problem alls. 
 
Är det precis som i alla filmer? 
Stor JA på den här frågan alltså! Haha det stämmer mycket bra.
 
Hur hade jag råd?
Jag sparade pengar under några år innan jag faktiskt anmälde mig. Sedan jobbade jag väldigt mycket sista året hemma och sparade varende krona, sedan så hjälpte mina föräldrar till också! 
 
Hur övertalar man sina föräldrar? 
Den här frågan är troligtvis väldigt individuel. Jag började att tjata på mina föräldrar typ 3 år sedan, ca varje dag haha. Sedan när det väl kom till kritan så gjorde jag upp en budget för att visa att vi hade råd med allt, eller faktiskt så kom jag fram till att mina föräldrar skulle tjäna på att skicka iväg mig, hör och häpna, Sedan så jag i stort sett, "nu bokar jag tid för intervjun", och så gick vi på intervjun, min mamma var inte taggad efter det så lyssna inte riktigt på vad dom har att säga för det låter väldigt negativt, och sedan när jag blev antagen kunde dom inte riktigt säga nej för dom visste hur mycket jag ville det. 
 
Vad är det bästa? 
Det bästa är school spiriten, alla homegames, olika event och allmänt hur taggade människorna är för sin skola. Plus shoppingen och matutbudet. 
 
Det värsta? 
Att vara utan sin familj och vänner och den stora hemlängtan som det kommer med. 
 
Hej! Jag funderar också på att åka som utbytesstudent till USA men vet inte om jag vill åka efter ettan eller tvåan? Vad tycker du är bäst? Och varför valde du att åka efter tvåan? Hoppas du fortsätter ha det bra där borta och bra blogg! - Anonym
Jag tror det är väldigt annorluna vad som är bäst för en själv. Jag åkte efter tvåan för att jag var äldre, även om man är lite små "gammal" på skolan, så känns det skönt med åldern runt om, så som vara utan familjen och allt ansvar innan osv. Sedan så när jag kommer hem har jag bara ett litet år kvar, känns skönt att inte ha två, utan bara ett litet sen får jag göra vad jag vill. Det känns som om jag kan dra mer nytta av året med den åldern jag har nu, men det kan ju även ha att göra med mognadsnivå och så, så individuellt så att säga. Sedan för att försäkra om att jag skulle bli senior!
 
Hej, jag vart lite nyfiken med det här att du pluggar svenska matte + gör ditt projektarbete där borta. Jag ska åka till usa nästa år och har då gått ut tvåan så skulle nog också vilja göra bort lite svenska kurser i usa! Hur går det för dig? Känner du att du har tid och ork att göra projektarbetet och matten? Jag är lite orolig bara att man inte orkar... Hehe. Tack för en bra blogg förresten!! - Emmy
Ja det stämmer mycket bra! Och det går faktiskt bättre än vad jag trodde. Med matten ligger jag faktiskt före dom hemma i Sverige, Och eftersom jag inte har sista perioden så har jag den till att plugga, så då gör jag lite svenskt. På de flesta skolor kan man välja något som heter study hall, då man själv bara får plugga. Och då är det ju ett bra tillfälle att göra bort det. Sedan så behöver inte min matte var kvar förns skolan i Sverige börjar igen, då kommer jag göra kursprovet på en gång. Så jag känner mig inte så stressad! :)
 
hej frida! Vad gör du för projektarbete här? jag tänkte också göra det här så jag slipper när jag kommer hem men glömde bort för fick inga bra ideer. skulle vara as skönt att ha det gjort när man kommer hem. Har du kontakt med dina lärare och handlar ditt projektarbete om usa? verkar som att du har det väldigt bra och hhoppas du får det bra i fotsättningen :) - Elin
Jag gör mitt arbete om budget i stort sätt. Tänkte ha bloggen som mitt men med nya regler var det tvuget att vara kopplat till programmet och jag läser ekonomi. Så jag för helt enkelt en budget med pengarna som jag har här borta! :) Och jag har kontakt med min lärare i Sverige! 
 
 Mr. Marshall bjöd till med dounatbuffe during yearbook i fredags. 

Kommentarer
Postat av: Emma Wiesel

Vilken ''organisation'' åker du med? Funkar den bra? :)

2013-10-13 @ 17:38:52 / URL: http://emmawiesel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Hejsansvejsan! Frida Bergström heter jag och befinner mig för tillfället i Sahuartia, Arizona. Jag är här som utbytesstudent och går på Sahuarita High School, här kan ni följa mig under mitt år. Hoppas ni tycker det är intressant. Om ni har några frågor är min mejl; [email protected], bara att fråga på om precis vad som helst!:)