SCHOOL DAY

2013-08-16 @ 04:32:27
Jag tänkte berätta om en vanlig skoldag och alla mina klasser! 
 
Jag kliver upp redan 5:45, tidigt jag vet, duschar, äter frukost, det vanliga! Vi åker till skolan en timme efter, Kathy börjar redan klockan sju så vi måste vara där tidigt. Jag och Alex går oftast och sätter oss i cafeterian och pluggar medan vi väntar på första lektionen som börjar halv åtta. 
 
Första lektionen har jag Yearbook med Mr. Marshall. En yearbook är helt enkelt en bok med bilder och text över skolåret och det är alltså den vi håller på att göra, det är myycket arbete men väldigt roligt arbete! Vi får gå på alla event och gratis inträde till alla matcher och liknande för att ta bilder och göra intervjuer. Just nu lär vi oss massa photoshop och så. Tror den här kursen kommer vara en av de bättre. Mr. Marshall är dessutom typ världens bästa lärare, väldigt jordnära och tar allt med en nya salt. En gång i veckan tar han med sig dounats, dessutom. 
 
När klockan ringer så förflyttar jag mig ut i värmen, inte uppskattat med öppet campus när det är så hiimla varmt! Haha och av någon anledning så står alltid samma kille och håller upp dörren till alla som går in i min byggnad. Han står där från att klockan ringer till att alla har försvunnit från campus, ingen aning om varför. 1th period så har jag algebra vilket är typ galet enkelt. På lektionerna så går vi först igenom the homework och sedan går vi igenom vad kvällens homework är, japp thats it. Och homework består av typ 10 tal. Så vi räknar aldrig på lektionen som vi gör i Sverige, utan det gör man själv hemma. Mr. Clark är jätte bra och kommer alltid fram och kollar så jag förstår alla ord och säger hela tiden att han inte förväntar sig något av mig. Han säger alltiiid i klassen "tänk att göra det här när man inte kan alla ord" och kollar på mig, haha. 
 
My 2th period har jag life science och den här semestern forencics vilket är, som jag tidigare nämnt, typ CSI. Läraren, Mrs. Kempton, är så underbar att jag inte vet vad! Hon ger aldrig läxor för det är det värsta hon vet, hon säger alltid att vi jobbat så bra tidigare i veckan, då vi knappt gjort något, att vi inte behöver jobba resten av veckan så vi kollar på Bones eller CSI istället. Om hon tex ställer en fråga och man svarar så får man en lapp som man sedan kan använda som poäng efter ett prov. Så om man är några poäng från tex ett A så kan man använda dom här lapparna för att höja sig, haha himla praktiskt. Hon ger ut dom lite hejvilt, hon använde en tjejs namn i ett exempel, så hon fick en lapp. Haha. Verkligen mormor figur. 2th period är oxå homeclassroom vilket betyder att efter den riktiga lektionstiden så visas the morning announcements. Vilket är som nyheter gjorda på skolan, dom har en liten studio och allt. Det börjar alltid med the pledge, efter så kommer lite uttalanden bara, som typ om det är tryouts för något eller liknande. 
 
American government är min 3th period och är absolut den tuffaste kursen, Mr. Reeves är jätte bra, tycker jag även om många misstycker, väldigt intensivt och så men så länge man gör allt så får man bra betyg. Så funkar det i alla kurser, om man får en uppgift att skriva 5 rader så betygsätter dom bara om man skrivit raderna eller inte, det spelar ingen roll vad man skrivit(?) Så jag har 100 % i kursen, men om jag tex inte skulle göra en uppgift en dag så skulle mitt betyg sjunka med någon procent, så betyget uppdateras varje dag. 90-100% räknas som ett A, så finns det en sida man kan gå inte och kolla på vad man har. Sedan så räknas the final exam som 20 % av hela kursen. Så skolan är väldigt enkel och man bara gör det man ska, man behöver lixom inte göra det bra. 
 
4th period är engelska vilket är väldigt intressant, haha. Ganska logiskt att det är lite svårt när jag inte pratat engelska som resten men jag har 100 % i den här kursen med så det ska nog gå vägen! Mrs. Studzinski är en jätte bra lärare och människorna är jätte roliga, så det ska nog gå väldigt bra. Detär faktiskt ingen lektion som känns jobbig att gå till och eftersom dom bara är 55 minuter och med fem minuter emellan så flyger dagarna förbi! 
 
Efter så har jag lunch vilket är himla intressant, haha! För det första så har alla klickar ett eget bord, om någon skulle ta en annans bord skulle jorden gått under, jag skämtar inte. Det är helt galet. Vi har skapat ett eget lite bord bestående av nya människor, hehe, det är jag Alex, Dakota och Emily, de två sistnämnda bytte skola i år. Sen sitter tre andra med oss också. Och lunchen har jag redan berättat om... Inte tallriksmodellen här inte. När klockan ringer så ställer sig alla upp samtidigt och på 20 sekunder så är det tomt. 
 
Min sista period så har jag aerobics, vilket inte är aerobics. Den riktiga läraren fick precis ett barn så hon kommer vara hemma det mesta av året så vår nya lärare kan inte någon typ av aerobis haha. Bara rena rama mördarpass. Kan ju säga så här att jag har inte kunnat gå under dessa två veckor för jag har träningsverk varje dag, det är gaaalna pass. Men älskar hon så himla mycket, jag skrattar konstant! Hon är även en av volleybollcoacherna, inte den högsta men hon har hand om JV laget. Så efter aerobicsen under 6th period så följer jag med henne till hennes health class och får sitta där och plugga och hjäpla hon lite. Men hon är egentligen inte en lärare så hon har ingen aning om vad hon håller på med. hahah och i förrgår så satt hon och lekte med en sån här jätte lång linjal, hon strök den under näsan framåt tillbaka, fråga mig inte varför, och det var bläck på linjalen så hon slutade med väärldens mustach under näsan som verkligen inte gick att få bort. Och det jobbiga var att det blev precis en såndär "hitlermustach" så hon fick vääldigt många blickar senare. Det blev så himla kul. Och det är himla bra att hon tar på sig "ansvaret" för mig under sista perioden då jag inte har något scehmalagt och måste därför egentligen lämna skolområdet, det är så töntigt. Man får inte vara i tex biblioteket utan en lärares uppsyn, så en lärare måste ta på sig ansvaret för en. 
 
Efter skolan så är det volleyboll i två timmar, så den här och förra veckan har jag tränat tre timmar om dagen, det har tagit på kan jag meddela! Och det är inte lunga träningar. Men som jag nämnde innan så kommer jag fortsätta vara på träningarna, men kommer inte träna! Och efter practise tar jag den gula skolbussen hem, så är hemma igen just innan sex. Långa dagar med andra ord!! But I like it! 
 
Haha oj vad långt det här blev! 
Miss NYC! 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Vad roligt att läsa om lärarna och lektionerna!
Lite anorlunda än du är van vid.Förstår att dagarna går fort:)
Sköt om dig!
Kram

2013-08-16 @ 19:56:05
Postat av: Johanna

Kul att läsa om en dag i skolan! :) Jag ville åka iväg som utbytesstudent i gymnasiet, men jag hade inte råd, så nu ska jag åka iväg som au pair istället. Men jag tycker fortfarande att det är jättekul att läsa bloggar av utbytesstudenter och om hur det är att vara en high school elev! Du skriver jättebra! :) Kram

2013-08-17 @ 18:11:05 / URL: http://aupairjossehannaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Hejsansvejsan! Frida Bergström heter jag och befinner mig för tillfället i Sahuartia, Arizona. Jag är här som utbytesstudent och går på Sahuarita High School, här kan ni följa mig under mitt år. Hoppas ni tycker det är intressant. Om ni har några frågor är min mejl; [email protected], bara att fråga på om precis vad som helst!:)