HALVÅR/FRÅGESTUND

2014-01-23 @ 02:20:00
Okej kära vänner, här kommer det, jag har varit borta i ett helår, i ett haaalvår!! Det låter ju så galet länge, vilket betyder att jag har ca 4 månader kvar, att leva höll jag på att skriva, men det stämmer ju kanske till viss del haha. Börjar få lite små ångest över detta, men inget jag ska gå runt att tänka på, fyra månader är fortfarande länge:) Detta har verkligen fått mig att inse hur mycket det här livet känns som vardag, och jag har svårt att lixom tänka mig livet jag levde i Sverige, för lixom vadåå, jag har ju bott här hela mitt liv? ungefär så känns det. Jag har oxå insett att jag blivit så himla dålig på att beskriva livet omkring mig, mestadels för att det inte längre känns särskillt speciellt! Så tänkte ta en liten snabb beskrivning nu när jag fick så dåligt samvete!
 
Kan ju börja med vanligaste frågorna jag får!
- Where is Sweden?
- Do you speak Sweden?
- Do you have Walmart? Följdfråga när svaret är nej, But where do you buy groceries?
- How do you say fuck in Sweden?
- Do you have black people in Sweden? När svaret är ja, Could you ever date a black guy? 
Haha tykcer nästan walmart är roligast, för lixom det finns ju ingen annan stans man kan handla? Det roligaste var nog när jag svarade nej till en tjej, och möjligheten till en annan butik kom inte upp i skallen, så hon drog slutsatsen att vi odlade vår egna mat. 
 
Okej så lite overall
- Människor har aldrig hört talas om spotify, folk använder något som heter Pandora då du väljer en låt sen så spelas det som radio med likanande låtar, lixom det är ju sämst haha. Trodde verkligen att spotify var det största?
 
- Ett ord, snacks, amerikanerna och deras jävla snacks, haha. Lägger ner all tid på detta, om ej existerar=arga amerikanare. Tror detta är anledningen till fetma, dom äter ju dygnet runt. Om du kollar runt i ett klassrum så äter ALLA elever snacks, under varje lektion!! Och det roligaste är att man får inte äta i klassrum så alla ligger bokstavligt ner i deras ryggsäckar och smaskar. 
 
- Vilket leder in oss på ryggsäckar, alla bär en, alla bär samma märke, JanSport, som finns i ca 10000 olika färger. 
 
- Klickar, alla tillhör en klick, du byter ej klick och pratar helst inte med andra heller. Detta visas speciellt i kafeterian då alla olika klickar sitter vid varsitt bord(Mean Girls forreal), och samma bord varje dag, om man byter blir det kaos. Haha var med om detta själv då mitt bord kom till kafeterian, vårt bord var taget, alla blev bara chockade kollade på varnadra, sa inget, sen satte vi oss ändå och då gick dom andra. Sen kunde vi inte prata om ngt annat för vi blev så sur. Riktigt bevis att jag blivit americanized. 
 
- Nyfikna som bara den, vet inte hur många människor som kommer upp till mig varje vecka och frågar vart jag är ifrån, om jag gillar det osvosv. Detta avslöjas ofta då jag pratar med en accent och tydligen en ganska tydlig haha, så alltid in the mall och sådär. I dag i skolan tex i Econ så fick jag stå framme i klassrummet och babbla på svenska i 5 min bara för klassen var nyfiken, lixom kan förstå några ord men i 5 min? Kändes som om jag pratade med en leende vägg. 
 
- Hör ihop med ovan, men inte är man då blyg här inte, man pratar med allt och alla när man handlar och överallt, tex på shower och sånna saker är det alltid publik som går upp på scenen och lever loppan. Om någon tex sitter på en bänk och det är 5 bänkar till runt om och en annan person kommer, då sätter sig hen på samma bänk som tidigare person. Känner också att jag blivit mycket mer såhär.
 
- Sport är förövrigt det enda som spelar roll, största samtalsämnet, största modet att bära tex en 49:ers hoodie, du är någon om du gör sport, sportsportsport
 
För att runda av detta tänkte jag köra på en frågestund, så fråga på som bara den, från stort till litet, vad som helst! I slutet så hoppas jag att ni får en bättre syn på High School och amerika och så har ni glömt min brist på beskrivningar,hehe! 
tyckte det här var jätte kul
Igår efter soccer så stannade jag för att se lite basket, dom har dock inte börjat här än så det var lite lite folk.

Kommentarer
Postat av: Emma

Roligt att läsa Frida - fick samma frågor för 15 år sedan. Ibland tror man ju dom skojar, innan man inser att det är på riktigt :)

2014-01-23 @ 10:50:08
Postat av: Cecilia

Ytterligare mera frågor..

1. Ska träffa min pojkvän som bor i NJ i sommar. Jag undrar vad man kan köpa till en kille som present? Har några idéer men tips är alltid bra! Svensk godis ska jag banne mig köpa!!!

2. Är hörselskadad så då undrar jag om text på tv finns tillgänglig ? För att jag vill kunna hänga med vad de säger då på tv.

3. Är det lätt att komma in i engelskan i USA? Eller tar det tid med alla dessa slang uttryck?

4. Det kommer att vara ansträngande för mig att vara borta i ca en månad för mig som är hörselskadad. Tror du att jag kommer bli starkare som person med tanke på att jag har en hörselskada, alltså då menar jag att klara av att vara där i en månad?

Jag vet att jag skickade den här i något annat inlägg :)

2014-01-23 @ 21:22:36
Postat av: Emelie

Ska du åka till Hawaii med din organisation och hur mycket kostar hela Hawaii resan totalt?
Kram

2014-01-27 @ 23:06:40
Postat av: Emelie

Ska du åka till Hawaii med din organisation och hur mycket kostar hela Hawaii resan totalt?
Kram

2014-01-27 @ 23:06:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Hejsansvejsan! Frida Bergström heter jag och befinner mig för tillfället i Sahuartia, Arizona. Jag är här som utbytesstudent och går på Sahuarita High School, här kan ni följa mig under mitt år. Hoppas ni tycker det är intressant. Om ni har några frågor är min mejl; [email protected], bara att fråga på om precis vad som helst!:)