New York Dag 1

2013-07-27 @ 03:43:08
Haft en helt fantastisk bra dag, någon gång i mitt liv ska jag bo i NYC, and thats it! Sådan himla bra och fin stad. Vi började dagen med frukost på hotellet för att sedan ta vår fina buss in till Manhattan, bara att vi åkte i rush hour så det tog mer än en timme, haha (tog typ en kvart hem sen). Vi plockade upp vår guide som verkligen är underbar och det har varit svinkul att få veta så mycket som man troligtvis inte annars får reda på om man turistar med familjen, hur ofta är det man åker på en guidad tur lixom? Vi började med att köra runt Upper Manhattan och de olika sidorna om Central Park, ena sidan bor alla artister, skådespelare osv och andra sidan arvtagare i stort sätt. Vi såg vart familjen Vanderbilt håller hus(Gossip Girl is for real) och fler såklart sedan typ vart John Lennon sköts, NYC första hus, dyraste stället och massa mer!  Efter stannade vi i Central Park och det var verkligen greeeeat! Så overkligt att det kan vara så tyst, rent, lugnt och så vidare mitt i en storstad som NY, blev verkligen förälskad! Hur stort som helst(och vi såg bara jätte lite), det var lixom vägar med olika filer inne i parken men inte då för bilar utan för cykel/jogging/gående osv, med övergångställen! Det var en sjö som enbart användes för radiostyrda båtar och en annan för att låna små jollar och ro runt i, galet. Efter fortsatte med att se 5th avenue, Rockefeller Center, Time Square och Saint Patrick´s Cathedral. Men vi körde igenom hela manhattan med bussen, vi stannade bara inte på alla ställen:) Men vi stannade i Greenwhich Village vilket var jätte fint, jätte coolt och precis som man tänker sig NYC på alla filmer och serier(vänner för det mesta), trodde att varenda hus var vänner-huset, alla var tegel hus med sånna här typ brandtrappor från alla fönster längs fasaden, resten av husen såg ut som Carrie Bradshaws i Sex and the City. Men jag hittade faktiskt det äkta vänner-huset! Det var lite kul eftersom jag hela tiden sagt att det var mitt mål att se det huset under NY tiden, sen gick vi lixom förbi det på turen. Tänkte leta upp det på fritiden efter egentligen! 
 
Vi avslutade turen på Grand Central Terminal där vi sedan gick sklida vägar. Jag, Nora från Norge och Karolina från Finland gick till Time Square igen och käkade faktiskt på The Hard Rock Café och gick efter det tillbaka till Rockefeller Center för att åkta upp på The Top Of The Rock vilket var så galet häftigt! Bland det coolare jag sett, utan tvekan! Det var dock en väldigt lång väntan osv så vi bestämde oss för att gå tillbaka till stället vi skulle träffas alla igen, vilket var smart för det var inte det lättaste, haha! 
 
Snart har vi ett möte med alla, "adapting to america", should be fun! Himla kul grupp alltså:) Och det är jätte kul att prata engelska hela tiden, faktiskt! Även om vi alla är skandinavier så förstår vi verkligen inte alltid varandra! Jag och Karolina(roomie) förstår inte ett ord:) Sen är det lite olika vem som förstår vem, haha alltså det är ju jätte konstigt hur tex dom danska förstår mig men inte jag dom? 

Central Park
Vi tyckte det var as coolt med en photoshoot, guiden tyckte vi var pinsamma. Haha samma sak som när vi hittade tama ekorrar och väntade på grön gubbe. 
Våran camp leader:)
 
Vi körde förbi mååånga ställen med bussen som är roliga att sett! 
Här var vi i en park som hade byggts på en plattform i Greenwich Village ca tre våningar upp. Lite coolt sådär
Friendshouse! 
Time Square
Hon beställde en rätt som låg under förätt och fick in detta. 
 
Direkt efter bilden så höll gubbarna fram sina små väskor för dricks men det förstod inte Nora så hon skrek ut "Oh do you have candy??" och stoppade ner handen i påsen, jätte kul blev det, haha
Top Of The Rock 
 
 
 
 
Grand central terminal
 
Imorgon så ska vi till Brooklyn, Chinatown, Little Italy och lite sånna där ställen lite utanför Manhattan! Sedan avsläpp på SoHo för shopping! Nu - Sängen. Kram 

Kommentarer
Postat av: Anna

åh va kul ni verkar ha det!!
En fråga! Vad har du för kamera?

2013-07-27 @ 15:10:20 / URL: http://www.annaahsplace.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Hejsansvejsan! Frida Bergström heter jag och befinner mig för tillfället i Sahuartia, Arizona. Jag är här som utbytesstudent och går på Sahuarita High School, här kan ni följa mig under mitt år. Hoppas ni tycker det är intressant. Om ni har några frågor är min mejl; [email protected], bara att fråga på om precis vad som helst!:)