FIRST DAY OF SCHOOL

2013-08-06 @ 14:43:12
Första skoldagen dagen har varit yytterst intressant, vill jag lova! På ett bra sätt, för det mesta! Det är verkligen väldigt kul att vara utbytesstudent för alla är verkligen jätte intresserade, en aning ute och cyklar men frågar på som aldrig förr. Det roligaste idag var nog när jag berättade för en kille att jag var från Sverige och han genast börja joddla och dansa som ngn irländsk jag vet inte vad, haha jag stod som bara och kolla på han tills han slutade och frågade om det inte riktigt var rätt. Jag har fått förfrågan om att lista alla olika storters läsk vi har, blev inte riktigt lika roligt när hon insåg att det var precis densamma. En annan frågade mig om jag ngnsin hört talas om en artist som heter Justin Bieber, en annan frågade mig spontant om jag skulle kunna tänka mig dejta en japan(?) Från ingenstans kom den frågan. Har fått skratta mycket iallafall:) Och vilse har jag varit, som bara den, haha. Tur att det är så tydligt för alla andra så jag får hjälp utan att ens behöver fråga, haha. Engelskan har också varit väldigt svååår, speceillt i matte, engelskan(såklart) och Am govenment. Den sist nämnda som förövrigt överaskade med ett prov såhär första skoldagen, om amerikas government. Kunde jag en fråga? Svar nej. Men jag skyltade tydligt över provet att jag var en utbytesstudent och inte hade en blekaste aning, kommer bli svårt för läraren att missa. Och det var inget betygsgrundande prov, så det är ju lugnt hur som:) Alltså det här med betygsgrundande är så töntigt. Under vår matte det här året har vi tre tillfällen att lämna klassrummet, ja vi har fått fina kort, vilket inkluderar toaletten. Om man inte nyttjar dessa kort så får man bättre betyg(?) Och om ens föräldrar kommer på typ en skolkväll, så får man också bättre betyg. Jätte underligt. Om du är borta en dag för tex en förkylning så får du oxå sämre betyg. 
 
Lunchen var även den väldigt speciell, för det första så är vi 450 elever som har lunch samtidigt för det andra finns det plats för typ 150. Cafeterian ser ut som typ en foodcourt, där det finns flera olika ställen att beställa mat och massor av bord i mitten. Det fanns en för pizza, hamburgare, en snackbar(chips), en salladsbar, typ kinamat vilket verkligen inte var kinamat sen en till för något konstigt. Så det var köer verkligen över hela cafeterian och man har bara 40 min lunch, vi fick mat med ungefär 10 minuter to go. Och när klockan ringde reste sig verkligen alla upp samtidigt och sprang ut därifrån, för ja, du måste springa. Dörrarna lås automatiskt när sista klockan ringt. Det är först en när lektionen är slut, en när det är två minuter kvar(vilket är 3 minuter efter första ringningen) och sen en när lektionen börjar, och då börjar den verkligen. Eller man har något som kallad Bellwork som jag verkligen inte fått grepp om vad det innebär. 
 
Det har förövrigt varit den galnaste stormen här igårkväll! Hela himlen var varit upplyst att blixtar och det har regnat galet mycket, vi har en grop brevid vårt hus och just nu är det över 1 meter vatten i den. Det var verkligen helt sjukt, till och med strömmen förvann ett litet tag. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

vilka åt du lunch med?

2013-08-06 @ 21:13:04
Postat av: Linnéa

Jag förstår mig inte heller riktigt på det där med bellwork! och jag håller med om att engelskan på dom där lektionerna är svåra haha.. min mattelärare är indisk också :o som tur är har jag läst den där matten innan tror jag!

2013-08-07 @ 02:50:46 / URL: http://linneaaerm.blogg.se/
Postat av: Ida

miss u so much! fota massor och lägg ut häääär!:)

2013-08-07 @ 18:06:16
Postat av: Rebecka Andersson

Hej! s avis på dig ! vill så jäävlasjuktmycket åka till USA ett år! all denna highschoolspirits som finns, träfffa nya personer o ny kultur! men fattar inte hur jag ska ha råd. har just nu bara 3 tusen .... o åker om två år :S hur fick du råd? hA DET SÅ GRYMT BRA !

2013-08-07 @ 22:26:50 / URL: http://countyourdays.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Hejsansvejsan! Frida Bergström heter jag och befinner mig för tillfället i Sahuartia, Arizona. Jag är här som utbytesstudent och går på Sahuarita High School, här kan ni följa mig under mitt år. Hoppas ni tycker det är intressant. Om ni har några frågor är min mejl; [email protected], bara att fråga på om precis vad som helst!:)